Polojasno
21°
Bratislava
Žigmund
2.5.2024
Motocykel pre celú rodinu
Zdielať na

Motocykel pre celú rodinu

Archívna reportáž

Reportáž o najdlhšom sériovo vyrábanom motocykli na svete

ČESKOSLOVENSKO / Bol to najdlhší sériovo vyrábaný motocykel na svete. Pohodlne sa na ňom mohla odviezť aj štvorčlenná rodina s menšími deťmi alebo traja dospelí. Vyrábal sa v Československu pred druhou svetovou vojnou.

Vytvoril ho konštruktér Albín Liebisch v roku 1925. Jeho manufaktúra, kde sa motorka vyrábala, sa volala Čechie – Böhmenland.

„Je to zdvojený názov, pretože sa vyrábala v sudetonemeckej oblasti,“ vysvetlil nám Zoltán Szabó, majiteľ motocyklov a zberateľ historických vozidiel. K týmto nevšedným motocyklom má tak blízko, že o nich napísal aj knihu – Sen na dvou kolech.

Zoltán Szabó, zberateľ historických vozidiel a autor knihy Sen na dvou kolech

Albín Liebisch bol vášnivý jazdec a chcel, aby si krásu jazdy na motocykli mohla vychutnať celá rodina. Aby sa mohli odviezť na spoločný výlet, piknik, či sa len tak ísť previezť.

„Skonštruoval ho tak, aby bol vhodný pre tri osoby. Vlastne to bol taký rodinný model.“

Jedným z dôvodov teda bolo, aby odviezla viac ľudí, druhým však bolo to, že jazda na takejto motorke je pohodlnejšia ako na krátkej.

Dlhé automobily boli vždy pohodlnejšie ako krátke. A to isté chcel uplatniť u toho motocykla.“

Historická fotografia najdlhšieho motocykla

​Vyrobil dokonca ešte dlhšiu verziu. Bola ešte o 40 centimetrov dlhšia a odviezli sa na nej štyri dospelé osoby. Ale nebola to požiadavka trhu.

„Bol vyrobený z reklamných dôvodov a pre uspokojenie megalománie konštruktéra, pretože jemu žiadny motocykel nebol dosť dlhý,“ ozrejmil Zoltán Szabó.  

Z reklamných dôvodov mali Liebischove motorky aj charakteristické krikľavé sfarbenie.

"Oproti iným motorkám, ktoré boli čierne, tieto vynikli.“

Najdlhší sériovo vyrábaný motocykel

​Pán Szabó vlastní tri kusy týchto krásnych strojov. Získal ich pred takmer tridsiatimi rokmi. Okrem jedného, ktorý bol takmer kompletný, ostatné skladal doslova po kúskoch.

„Tomuto chýbal rám, predná vidlica, existoval motor a ostatné diely. Tento zelenožltý je takisto získavaný v kusoch a zostavený,“ opísal nám jednotlivé kusy.

Celkovo bolo takýchto motoriek vyrobených necelých 800 kusov.

„Pravdepodobne sa zachovalo osemdesiat. A asi dvadsať ich existuje pojazdných. Mávame stretnutia na tých miestach, kde bývala továreň.“

Na jednom takom stretnutí stretol dámu, ktorá mu ukázala dobovú fotografiu, ako na takomto motocykli sedí ako dieťa. Jej otec bol kedysi u Liebischa skúšobným jazdcom.

Reportáž o najdlhšom sériovo vyrábanom motocykli na svete sme vysielali v júni 2011.

Súvisiace články