Nádhernú bustu pravdepodobne vytvoril Donatello. V depozitári múzea v Levoči bola päťdesiat rokov.
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
LEVOČA / Zrejme viac ako 500 rokov staré dielo, ktoré pravdepodobne zhotovil taliansky sochár Donatello, sa po päťdesiatich rokoch v depozitári dostane na svetlo sveta. Ide o bustu z mramoru, ktorá zobrazuje členku vplyvného talianskeho rodu. Socha, ktorá bola doteraz považovaná za dielo z 19. storočia, sa do múzea dostala ako súčasť nepotrebných vecí z kaštieľa v Spišskom Hrhove a dokonca mala modrou linkou urobený make up.
Busta, pôvodne označovaná ako dielo devätnásteho storočia, do oka padla historička umenia zo Slovenskej akadémie vied.
Busta zobrazujúca Cecilu Gonzagu
foto
S podpisom Donatella by mala mať totiž o stovky rokov viac. Prišlo sa na to pri súpise zbierky.
„Prišiel rad aj na túto bustu, ktorá bola zaevidovaná ako dielo neznámeho autora z devätnásteho storočia a neznámej ženy do zbierok Spišského múzea v Levoči,“ hovorí Mária Herucová, historička umenia z Ústavu dejín umenia SAV.
„Do zbierok Spišského múzea v Levoči bola nadobudnutá v roku 1975 a pôvodne patrila do zbierok Csákyovcov a pochádza z kaštieľa v Spišskom Hrhove,“ vysvetľuje Jozef Kušnír, vedúci oddelenia odborných činností SNM-Spišského múzea v Levoči.
Autorom busty je veľmi pravdepodobne renesančný sochár Donatello
Bádanie sa zameralo aj na to, ako sa socha na naše územie dostala. Zrejme sú za tým vzťahy Csákyovcov a Gonzagovcov. Csákyovci boli kedysi pánmi Spišského hradu.
Po druhej svetovej vojne socha ostala v kaštieli v Spišskom Hrhove, kde dlhé roky sídlil reedukčný ústav pre dievčatá. V tom čase soche niekto zrejme modrou linkou namaľoval oči.
Našťastie sa to podarilo vyčistiť.
Vzácne umelecké dielo ťažko vyčísliteľnej hodnoty je uložené v depozitári Spišského múzea v Levoči. Desiatky rokov bolo nepovšimnuté, no teraz ho plánujú vystaviť verejnosti po päťdesiatich rokoch.
Busta zobrazujúca Cecilu Gonzagu
foto
„Naše múzeum sa rozhodlo sprístupniť bustu, pravdepodobne na jeseň tohto roku.
Donatello svoje diela často nepodpisoval, nateraz existuje sedem známych diel.
Aj toto je jeden z tých atribútov, pre ktorý sa historici prikláňajú k verzii o Donatella soche.
Podpis na buste navyše zodpovedá jeho predošlým podpisom a pri bádaní sa dostali aj k jeho iným originálnym dielam.
„Poďte sa pozrieť, tuto sú úplne rovnaké odtiene, rovnaký materiál. Dielo Donatella, je to presne tento sivastý odtieň, čiže bolo to porovnané s inými dielami Donatella,“ hovorí Mária Herucová.
Jedným z atribútov o tom, že ide o dielo starého majstra, je aj nejaký archívny dokument.
Nenašiel sa však o tom nateraz ani žiaden písomný záznam z korešpondencie. No nádej tu stále je.
„Mňa osobne ešte prekvapilo, keď nám doktor Serafína povedal, že všetky archívy nie sú ešte ani prečítané vo Florencii,“ uzatvára Mária Herucová, historička umenia z Ústavu dejín umenia SAV.