Je to jedna z najväčších záhad - je Turínske plátno pravé? Jeho dokonalú kópiu si môžete pozrieť v Nitre
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
NITRA / Turínske plátno (po taliansky Sindone di Torino) je ľanové plátno, na ktorom je viditeľný obraz mužskej postavy so stopami mučenia a ukrižovania. Mnohí veriaci ho považujú za pohrebné plátno, do ktorého bolo zabalené telo Ježiša Krista po ukrižovaní. Je to jedna z najznámejších a zároveň najkontroverznejších kresťanských relikvií.
Známy taliansky fyzik a vedec, ktorý skúmal originál plátna, prišiel nedávno s tvrdením, že jeho výskum potvrdil vek dvetisíc rokov.
Liberato de Caro, taliansky vedec sa už tridsaťpäť rokov venuje skúmaniu materiálov na atómovej úrovni pomocou röntgenového žiarenia.
Práve v Inštitúte kryštálov GRAPHITE bola vyvinutá datovania metóda, ktorú použili aj na vzorku Turínskeho plátna.
“Čím staršie textilné tkanivo je, tým kratšie celulózové reťazce sú. Preto podľa ich dĺžky je možné určiť ich vek. Na to, aby sme to dokázali, je potrebné sa dostať hlboko dovnútra, “vysvetľuje.
Pozeráte sa na zábery z laboratória. Stačila im iba maličká vzorka, ktorá pochádza z rohu plátna.
Je z rovnakej časti, akú použili pred tridsiatimi siedmimi rokmi na datovanie uhlíkom.
“Meranie röntgenovým lúčmi ukázalo, že ľanová celulóza Turínskeho plátna zostarla takisto ako vzorka z prvého storočia odobratá z pevnosti nasadá v Izraeli. A preto Turínske plátno je určite staré dvetisíc rokov,” hovorí de Caro.
Ide o úplne nové zistenie.Vyvracia to tak staré závery, napriklad aj datovania uhlíkom. Podľa ktorých plátno pochádza zo stredoveku a nie z čias Ježiša Krista, čo bolo už vtedy spochybňované.
“Takisto, keďže röntgenové lúče pri našom výskume ukázali, že plátno má dvetisíc rokov, by nedávalo zmysel, prečo si nemyslieť, že naozaj nepatrilo Ježišovi.”
Taliansky odborník prízvukuje, že plátno aj naďalej zostáva záhadou pre vedu.
A ako v minulosti povedal Ján Pavol II. - Plátno je výzvou pre rozum a pre veriaceho človeka zrkadlom evanjelia.
“Pre tých, ktorí veria v Boha, to je zmŕtvychvstanie Ježiša. Avšak veda je založená na prírodných javoch a zmŕtvychvstanie nie je fyzicky možné. Preto či už niekto verí alebo nie, stále to je celé záhadou.”
Aj český majiteľ, najvernejšej kópie Turínskeho plátna na svete, ktorú momentálne vystavujú v Nitre, nám povedal, že má ešte aj ďalšie plány.
“My sme pripravili štúdiu, ktorá by mala skúmať hlavu Turínskeho plátna. Cieľom tejto štúdie alebo tohto projektu je zistiť, ako dotyčný človek vyzeral,” hovorí Róbert Pospíchal, majiteľ repliky Turínskeho plátna.
Základné fakty:
Rozmery: približne 4,4 metra dĺžka × 1,1 metra šírka
Zobrazenie: postava muža s ranami po bičovaní, tŕňovej korune, prebodnutých zápästiach a boku — všetky zodpovedajú evanjeliovým opisom ukrižovania
Obraz: nie je namaľovaný; ide o veľmi jemný sfarbený odtlačok, ktorého pôvod zostáva záhadou
Kedy sa Turínske plátno objavilo?
Najstarší zdokumentovaný výskyt je z roku 1354 vo Francúzsku, keď sa objavilo v meste Lirey
V 15. storočí sa dostalo do vlastníctva savojskej dynastie
Od roku 1578 je uložené v Turíne, v Katedrále sv. Jána Krstiteľa (preto „Turínske“)
tvjoj
Vedecké skúmania:
Rádiokarbónové datovanie z roku 1988 určilo pôvod plátna do obdobia 1260 – 1390, čo by znamenalo, že vzniklo v stredoveku
Mnohí vedci a veriaci však toto datovanie spochybňujú – poukazujú na možné kontaminácie a fakt, že plátno prešlo požiarom
Existuje mnoho teórií o tom, ako obraz vznikol: chemická reakcia, mikrospálenie, alebo aj zatiaľ neznámy proces
Zaujímavosť:
V roku 1997 Turínske plátno takmer zhorelo pri požiari, ale bolo zachránené v poslednej chvíli – hasiči museli rozbiť sklenený kryt, aby ho dostali von.
Existuje veľa kópií Turínskeho plátna, ktoré boli vytvorené z náboženských, umeleckých alebo výskumných dôvodov. Niektoré sú ručne maľované, iné sú fotografické reprodukcie a niektoré boli vytvorené pomocou priameho kontaktu s originálom (tzv. autentifikované kópie).
Wikimedia
Oficiálne (autentifikované) kópie:
Tieto kópie boli požehnané Cirkvou a vytvorené s povolením z Turína. Zvyčajne vznikali v 17.–20. storočí a sú považované za hodnotné relikvie.
Sanctuario de la Vera Cruz, Španielsko – jedna z najstarších oficiálnych kópií (1600)
Guatemala City, Katedrála – dar z Turína z 17. storočia
Cracow, Poľsko (Bazilika sv. Františka) – kópia z 20. storočia
Santiago de Compostela, Španielsko – kópia z 17. storočia
Rím (Bazilika Santa Croce in Gerusalemme) – veľmi cenená kópia
Moderné výstavné kópie:
V 20. a 21. storočí boli vytvorené verné reprodukcie pomocou fotografie vo vysokom rozlíšení a tlače. Tieto sa používajú vo výstavách, kostoloch a múzeách po celom svete.