Svetlo v kameni: Chmarošský viadukt nasvietili prvýkrát v jeho 90-ročnej histórii
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
CHMAROŠSKÝ VIADUKT? TELGÁRT / Pred Vianocami rozsvietili symbol Horehronia. Chmarošský viadukt v Telgárte sa po prvýkrát v 90-ročnej histórii obliekol do svetiel. Počas decembra sa mení na jednu z najkrajších sviatočných kulís.
Jeden z najkrajších železničných mostov na Slovensku sa krátko pred Vianocami doslova rozžiaril. Po zotmení sa pod viaduktom stretli rodiny, páry, či skupiny priateľov.
Nasvietený Chmarošský viadukt
TV JOJ
Nikam sa neponáhľajú. Ticho stoja na lúke a čakajú na moment, ktorý chcú mať uložený v mobile.
„Tak bolo to veľmi krásne. Veľmi dlho sme už očakávali takýto moment.“
Chmarošský viadukt je prvýkrát vo svojej 90-ročnej histórii nasvietený.
TV JOJ
„Vlastne to magické predvianočné je to, že sa po prvýkrát v 90-ročnej histórii Chmarošského viaduktu, podarilo nasvietiť túto technickú pamiatku,“ hovorí Andrej Šramko, organizátor osvetlenia viaduktu.
História viaduktu
Chmarošský viadukt patrí medzi najznámejšie technické pamiatky slovenských železníc. Nachádza sa pri obci Telgárt na trati Červená Skala – Margecany, ktorá bola vybudovaná v prvej polovici 30. rokov 20. storočia. Viadukt vznikol ako súčasť ambiciózneho projektu, ktorého cieľom bolo prepojiť stredné Slovensko s východom cez náročný horský terén. Dokončený bol v roku 1933 a už v čase svojho vzniku patril medzi pozoruhodné stavby svojej doby.
Pohľad na viadukt z výšky
Martin Katler/Unsplash
Kamenný viadukt má charakteristický oblúkový tvar a je postavený z lomového kameňa. Tvorí ho niekoľko oblúkov, ktoré nesú železničnú trať vedenú v miernom oblúku nad dolinou. Stavba dosahuje výšku približne 18 metrov a dĺžku viac než 100 metrov, čo z nej robí výrazný krajinný prvok.
Pohľad na časť Chmarošského viaduktu
David Jusko/Unsplash
Chmarošský viadukt je dodnes v prevádzke a slúži pravidelnej železničnej doprave. Okrem technického významu sa stal aj obľúbeným cieľom fotografov a turistov. Predstavuje spojenie funkčnosti, remeselnej zručnosti a citlivého zasadenia do krajiny. Je dôkazom toho, že technické dielo môže byť zároveň aj trvalou súčasťou kultúrneho dedičstva.
Chmarošský viadukt je jednou z najfotografovanejších technických stavieb na Slovensku
Daniel Mačura/Unsplash
Pre mnohých je Chmarošský viadukt pravidelná zastávka, pre iných prvé stretnutie s ikonou, ktorá je známa ďaleko za hranicami regiónu.
„Prišli sme kvôli tomu, že sme vedeli, že to bude vysvietené.“
„Ja som sem prišiel zo Zvolena kvôli tomu, aby som sa pozrel. Som tu ubytovaný a si to rád odfotím a natočím na video.“
„Ja som sem docestoval z Popradu, tak som sa išiel pozrieť len na túto atrakciu.“
Nasvietenie viaduktu má rôzne farby
TV JOJ
„Nádherné. No čo mám k tomu povedať viac?“
A keď prsty stláčajú, spúšť fotoaparátu premrznuté, stačí spraviť pár krokov. Vianočné trhy s pohľadom na viadukt ponúkajú teplý čaj aj niečo pod zub a okrem toho aj výhľad, kvôli ktorému sa ľudia zdržia dlhšie, ako plánovali.
„Horehronci budú len radi, keď im návštevníci prídu.“
Detailný pohľad na osvetlený oblúk viaduktu
Stačí prísť sa pozrieť a nechať sa očariť. Počas adventu máte ešte niekoľko príležitostí, kedy bude viadukt svietiť.
„Viadukt bude nasvietený od štvrtej do ôsmej hodiny večer, v piatky a soboty,“ hovorí Andrej Šramko.
Odkiaľ sa vzal jeho názov?
Viadukt je pomenovaný podľa miestneho názvu Chmarošie (Chmaroš) a Chramošská dolina, cez ktorú železničná trať prechádza.
Pôvod samotného slova "chmaroš" nie je úplne jednoznačný, jazykovedci ho dávajú do súvisu so staršími nárečovými výrazmi pre tmavý, hmlistý alebo zatienený les, prípadne s výrazom chmára/chmúrny, teda niečo ponuré, tmavé.