Veril, že sa presadí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Archívna reportáž o fotografii Francoisa Kollara.
SLOVENSKO/FRANCÚZSKO / Ako fotografa si ho najímal módny časopis Harper´s Bazaar, či firmy Omega alebo Hermès. Stal sa uznávaným predstaviteľom módnej a reklamnej fotografie. Pritom ešte pár rokov predtým pracoval na železnici v Nových Zámkoch a o profesionálnom fotografovaní len sníval. No mal dosť guráže, aby sa ten sen pokúsil premeniť na skutočnosť. A to rovno v Paríži, kam v roku 1924, ako dvadsaťročný emigroval. Francois Kollar zo Senca.
Narodil sa v Senci ako Ferenc Kollár. Umelecký svet ho však pozná pod francúzskym ekvivalentom jeho mena, ako Francoisa Kollara.
Od mladosti túžil byť fotografom, ale keďže pochádzal z nemajetnej rodiny, potreboval nejaké istejšie zamestnanie. Pracoval ako úradník na železnici. Dlho však pri tej práci nevydržal a ako dvadsaťročný, v roku 1924, odišiel do Francúzska. Pôvodne mal namierené do USA, no nakoniec zostal v Paríži.
Živil sa rôznymi prácami a asi po šiestich rokoch sa mu podarilo otvoriť si vlastný fotoateliér. No nechcel byť len jedným z mnohých, snažil sa presadiť.
"To vtedy bolo najistejšie tak, že ste sa stali reklamným alebo módnym fotografom,“ vysvetľuje Aurel Hrabušický, kurátor zbierky fotografií Slovenskej národnej galérie.
Jednou z jeho reklamných fotografií je čiernobiela snímka časti klávesnice písacieho stroja.
"Je z kolekcie, ktorá patrí asi k najcennejším v našej zbierke,“ dodáva Hrabušický.
Vznikla v roku 1931. Na písmene „K“ je položené malé biele pierko alebo skôr páperie.
Slovenská národná galéria/webumenia.sk
"Je to reklama na písacie stroje značky Hermès a nápad s pierkom je Kollarov. Klient chcel reklamu postaviť na slogane, že sa klávesnice na jeho písacom stroji ovládajú ľahko ako pierko. A Kollar to zobrazil fotografiou.“
Písmeno „K“, na ktoré umiestnil pierko si nevybral náhodou.
„Písmeno „K“ sa vo francúzštine veľmi nepoužíva, ale je to iniciála jeho mena. Ide o tak trošku skrytú signatúru.“
Jeho fotografickým projektom, ktorý získal veľký ohlas je Pracujúce Francúzsko – ide o viac ako 1100 záberov ľudí vykonávajúcich rôzne povolania.
Slovenská národná galéria/webumenia.sk
Rybárov, zváračov, nosičov koľajníc, práčky, farmárov, pastierov, drevorubačov, priadky, či hrnčiarov. Niektoré z tých diel má v zbierke práve SNG. A dostali sa do nej z vďaky.
V polovici 60.-tych rokov 20. storočia mal Kollar výstavu práve v Slovenskej národnej galérii. Bolo to prvýkrát, čo vystavoval v Československu.
„Bol taký spokojný s tou výstavou aj ohlasom na ňu, že venoval celú výstavnú kolekciu SNG,“ opisuje Aurel Hrabušický.
Okrem reklamných fotografií, či snímok robotníkov, je v nej napríklad aj portrét vojvodkyne z Windsoru, Wallis Simpsonovej, na ktorej pôsobí oveľa jemnejšie ako na väčšine iných fotografií, či snímka rúk Coco Chanel. Drží v nich svoju obľúbenú cigaretu a zároveň nádobku s farbou a štetec, ktorým opravuje maľbu na skrinke.
Viac fotografií Francoisa Kollara si môžete pozrieť na stranke webumenia.sk, ktorý prevádzkuje SNG.
Slovenská národná galéria/webumenia.sk
Francois Kollar sa rád do Bratislavy vracal. Fascinoval ho bratislavský prístav, ktorý často fotil.
Zomrel v roku 1979 v Paríži.
Reportáž o Francoisovi Kollarovi a jeho reklamnej fotografii písacieho stroja, sme vysielali v cykle Artefakty v máji 2010.