Zatiahnuté, dažďové prehánky
16°
Bratislava
Galina
3.5.2024
Ako sa "prezúva" lokomotíva
Zdielať na

Ako sa "prezúva" lokomotíva

KUTNÁ HORA, ČESKÁ REPUBLIKA / Prezúvanie auta je každoročná rutina, ale "prezutie" parnej lokomotívy, je rozhodne vzrušujúcejšie.

Parný rušeň 498.1 prezývaný Albatros 1, je 113 tonový kolos. A raz za päťdesiat rokov si ojazdí svoje obrovské kolesá. 

"Majú na výšku meter osemdesiattri a sú veľmi veľké," hovorí Jaroslav Vereš, predseda Klubu Albatros. 

Parná lokomotíva Albatros

Peter Páteček

Špeciálny sústruh Českých dráh si s tým však hravo poradil a veľké kolesá sa ani nemuseli zložiť. 

"Tá jazdná plocha sa postupne opotrebováva. Hlavne sa stenčuje okolesník, ktorý zabezpečuje to, že mašina nevybočí z koľaje. Takže sa musí tá plocha osústružiť a tým okolesník narastie," vysvetľuje Vereš. 

Každý zásah do Albíka, ako lokomotíve v klube hovoria, sledujú s napätím. Venovali mu 40-tisíc hodín práce, aby rušeň zreštaurovali do prevádzkyschopného stavu. 

"Je to vlastne posledná československá parná lokomotíva. Je najvýkonnejšia, najťažšia, najdlhšia a my hovoríme, že aj najkrajšia."

Z radu Albatros 1 bolo  v 50.-tych rokoch 20. storočia vyrobených pätnásť rušňov. Bratislavský Albatros bol vianočným darčekom - odovzdaný do prevádzky bol 24. decembra 1954.  

Rušne sa používali do roku 1973. Z pätnástich kusov sa do dnešných dní zachovali tri - jeden je však vo veľmi zlom stave. Ten bratislavský môžete stretnúť na rôznych akciách Klubu Albatros a Železničného múzea, kde je aj počas roka umiestnený.  

Súvisiace články