Ako sa "prezúva" lokomotíva
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KUTNÁ HORA, ČESKÁ REPUBLIKA / Prezúvanie auta je každoročná rutina, ale "prezutie" parnej lokomotívy, je rozhodne vzrušujúcejšie.
Parný rušeň 498.1 prezývaný Albatros 1, je 113 tonový kolos. A raz za päťdesiat rokov si ojazdí svoje obrovské kolesá.
"Majú na výšku meter osemdesiattri a sú veľmi veľké," hovorí Jaroslav Vereš, predseda Klubu Albatros.
Parná lokomotíva Albatros
Peter Páteček
Špeciálny sústruh Českých dráh si s tým však hravo poradil a veľké kolesá sa ani nemuseli zložiť.
"Tá jazdná plocha sa postupne opotrebováva. Hlavne sa stenčuje okolesník, ktorý zabezpečuje to, že mašina nevybočí z koľaje. Takže sa musí tá plocha osústružiť a tým okolesník narastie," vysvetľuje Vereš.
Každý zásah do Albíka, ako lokomotíve v klube hovoria, sledujú s napätím. Venovali mu 40-tisíc hodín práce, aby rušeň zreštaurovali do prevádzkyschopného stavu.
"Je to vlastne posledná československá parná lokomotíva. Je najvýkonnejšia, najťažšia, najdlhšia a my hovoríme, že aj najkrajšia."
Z radu Albatros 1 bolo v 50.-tych rokoch 20. storočia vyrobených pätnásť rušňov. Bratislavský Albatros bol vianočným darčekom - odovzdaný do prevádzky bol 24. decembra 1954.
Rušne sa používali do roku 1973. Z pätnástich kusov sa do dnešných dní zachovali tri - jeden je však vo veľmi zlom stave. Ten bratislavský môžete stretnúť na rôznych akciách Klubu Albatros a Železničného múzea, kde je aj počas roka umiestnený.