Etanol, acetón, ale aj školská guma. Najčastejšie prostriedky na čistenie starých fotografií.
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
NITRA / Jedna fotografia povie viac ako tisíc slov a dokáže nám priblížiť časy dávno minulé. V múzeách a archívoch sa uchovávajú fotografie staré desiatky rokov. Do týchto inštitúcií sa dostanú rôzne a aj v rôznom stave. Aby sa obraz na nich zachytený zachoval, čo najdlhšie, je nutné ich očistiť, stabilizovať a zakonzervovať. V Ponitrianskom múzeu v Nitre zorganizovali Medzinárodnú konferenciu, na ktorej odborníčky zo Švédska, Chorvátska, Maďarska a Slovenska predstavili odborníkom ako rozoznať, akým spôsobom boli staré fotografie zhotovené a podľa toho nájsť najvhodnejší spôsob na ich očistenie a reštaurovanie.
Staré fotografie najviac trpia vlhkosťou a vysokým teplom
Staré fotografie majú svoje veľké čaro,. Aby sme ich ale mohli obdivovať napríklad na výstavách, je nutné sa o neodborne postarať.
Predtým ako odborníci fotografiu idú čistiť mokrými technikami, musia zistiť akým spôsobom bola zhotovená.
"Tu máme rôzne druhy rozpúšťadiel – máme etanol, acetón a záleží od fotografického procesu, akým fotka vznikla, ktoré rozpúšťadlo použijeme," vysvetľuje Martina Bagatin, reštaurátorka z Chorvátskeho štátneho archívu v Záhrebe.
"Také tie základné fotografické techniky, ktoré môžeme nájsť u nás v zbierkach tak sú slané papiere, albumínové fotografie, tých je veľmi veľa. Potom je tu kolódiová fotografia alebo želatínová," hovorí Janka Blaško Križanová z Katedry reštaurovania VŠVÚ, ktorá bola garantom konferencie.
Na čistenie starých fotografií sa používajú aj rôzne gumy
"Niektoré procesy sa robili so striebornou želatínou, vtedy môžeme použiť na čistenie etanol. Ale ak ide o kolódiový fotografický proces, nemôžeme použiť acetón, pretože obrázok sa stratí, zmizne," dopĺňa Martina Bagatin.
Práve ten proces určenia, o aký typ fotografie ide, si vyžaduje prax a cvik. Odborníčky vedia mnohé fotky odlíšiť už voľným okom.
Janka Blaško Križanová z Katedry reštaurovania VŠVÚ
"Hlavný základ je zistiť pod lupou, či máte ten pokračujúci tón alebo nejaký raster, nejaké bodky," hovorí Janka Blaško Križanová.
Niekedy je pre identifikáciu nutné použiť mikroskop.
Niektoré fotografie je nutné prezrieť pod mikroskopom
"Môže to byť strieborná želatína, ale aj albumínová tlač, pri ktorej sa používali vaječné bielka. Zdá sa, že je to rovnaké, ale nie je, musíte si to pozrieť pod mikroskopom."
Rovnako je dôležité zistiť, ako a čím bola fotografia poškodená.
"Najčastejšie poškodenie fotografií je vplyvom vlhkosti alebo vysokého tepla. Veľa inštitúcií má tieto veci uskladnené buď v pivniciach alebo hore na povale a tam sú najhoršie podmienky," objasňuje Križanová.
Staré fotografie boli zhotovené rôznymi technikami
Medzinárodná konferencia o fotografiách, ich prostredí a rozhodnutiach pre ich udržateľnosť, ktorej garantom bola VŠVÚ, prilákala do Ponitrianskeho múzea kurátorov, či archivárov z celého Slovenska.
"Máme tu celé Slovensko – počnúc od Betliara po Bratislavu, naprieč celým spektrom inštitúcií, ktoré na Slovensku fungujú," hovorí Patrícia Žáčiková, riaditeľka Ponitrianskeho múzea v Nitre
Krista Lough, reštaurátorka fotografií v Múzeu moderného umenia v Štokholme
Ponitrianske múzeu sa pre zorganizovanie konferencie rozhodlo, keď pri príprave výstavy objavili vo svojich zbierkach staré sklenené negatívy.
"Taká inšpirácia bola naša skúsenosť, keď sme pripravovali sklenené negatívy a nie je na Slovensku toľko ľudí, ktorí ich vedia reštaurovať. My sme ich našli pohodené v krabici v hroznom stave a odkryli nám úžasné, nádherné obrázky. Výsledkom tej spolupráce je aj dnešná konferencia a experti, ktorí na nej sú," dopĺňa Patrícia Žáčiková.
Stará fotografia pod mikroskopom
Ak máte doma staré rodinné fotografie a chcete si ich uchovať v čo najlepšom stave, tu je na záver rada odborníčky ako a kde ich uskladniť.
Aj rodinné fotografie sa dajú uskladniť tak, aby prežili čo najdlhšie
"Každá by mala mať nejaký samotný obal, ktorý obaľuje tú fotografiu, potom by mali byť uložené v nejakej krabici, a ďalšej krabici a tá krabica ešte v skrini," ponúka jednoduchý recept ako zabrániť vlhkosti a veľkému teplu poškodiť staré fotografie Janka Blaško Križanová.